Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 5/2022

№ 5/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (5): 29–42
https://doi.org/10.33763/finukr2022.05.029

БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА

ЖИБЕР Тетяна Василівна1

1Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-4557-023X


Використання кліматичного маркування як інструменту зеленого бюджетування в Україні: рекомендації та перспективи


Досягнення країнами кліматичної нейтральності в умовах посилення невизначеності під час формування політик через накопичення несприятливих чинників, таких як війна, пандемія та природні катастрофи, вимагає розвитку техніки зеленого бюджетування як бюджетування за пріоритетами у складі управління публічними фінансами. Детальне вивчення можливостей у фінансових відносинах розширює інструментарій операцій з публічними фінансами, котрі мають “зелені” характеристики.
Проблематика. Дослідження розвитку зеленого бюджетування від точкового до системного впливу на результат, вбудований у публічну політику. Перспективним інструментом такого бюджетування в Україні є кліматичне маркування бюджет- них показників на рівні як суб’єктів бюджетування, так і бюджетних програм.
Мета. Розкриття сутнісних характеристик інструменту кліматичного маркування та систематизація напрацювань щодо його використання в зеленому бюджетуванні як необхідної умови сучасного ефективного бюджетування у публічних фінансах.
Методи. Використано методи теоретичного узагальнення за результатами аналізу складників практик бюджетування на матеріалах ОЕСР, ООН, Світового банку, закордонних органів влади та нормативних документах України.
Результати. Розглянуто застосування при сучасному зеленому бюджетуванні інструменту кліматичного маркування для зв’язку використання бюджетних коштів та досягнення зелених цілей політик. Обґрунтовано необхідність системного підходу й запропоновано стратегічну рамку застосування кліматичного маркування у бюджетуванні. Запропоновано методику поділу кліматичних впливів упродовж кліматичного маркування на негативний, неоднозначний та позитивний. Згруповано об’єкти для моніторингу та оцінки, які можна реалізувати за допомогою кліматичного маркування у бюджеті країни.
Висновки. Застосування кліматичного маркування на рівнях від напрямів використання коштів бюджетних програм до мережі головного розпорядника бюджетних коштів дасть змогу здійснювати моніторинг кліматичного впливу в результатах бюджетування для його подальшої оцінки.

Ключові слова:управління публічними фінансовими ресурсами, бюджетування за пріоритетами, зелене бюджетування, кліматичне маркування, бюджетна програма

JEL: H11, H59, H61, Q28


Жибер Т. В. Використання кліматичного маркування як інструменту зеленого бюджетування в Україні: рекомендації та перспективи / Т. В. Жибер // Фінанси України. - 2022. - № 5. - C. 29-42.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 29 - 42) ЗавантажитиЗавантажень : 79
1. Russian-Ukrainian war impacts the total environment / P. Pereira, F. Bašić, I. Bogunovic, D. Barcelo. Science of The Total Environment. 2022. Vol. 837. URL: doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.155865.
2. Assessing the Economic Impacts of Environmental Policies: Evidence from a Decade of OECD Research / OECD. 2021. URL: doi.org/10.1787/bf2f b156-en.
3. Lindenberg N. Definition of green finance. Bonn : Deutsches Institut fur Ent- wicklungspolitik (DIE). 2014. URL: web.archive.org/web/20180721183829id_/https://www.die-gdi.de/uploads/media/Lindenberg_Definition_green_finance.pdf.
4. Gryshova I. Yu., Nesterova K. S., Shcherbata M. Yu. Development of “green” financial system in Ukraine. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2021. № 5. С. 127–136. URL: doi.org/10.32886/10.32886/instzak.2021.05.14.
5. Диба М. І., Гернего Ю. О. Потенціал фінансування ініціатив зеленого курсу в Україні. Фінанси України. 2021. № 2. С. 73–84. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.02.073.
6. Russel D., Benson D. Green budgeting in an age of austerity: a transatlantic comparative perspective. Environmental Politics. 2014. Vol. 23, Iss. 2. P. 243–262. URL: doi.org/10.1080/09644016.2013.775727.
7. Bova E. Green Budgeting Practices in the EU: A First Review. European Economy- Discussion Papers. 2021. No. 140. 38 р. URL: ec.europa.eu/info/publications/green- budgeting-practices-eu-first-review_en.
8. Paris Collaborative on Green Budgeting / OECD. Retrieved from www.oecd.org/environment/green-budgeting/.
9. Green Budgeting: Towards Common Principles / OECD, European Commission, IMF. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2021. URL: ec.europa.eu/info/sites/default/files/economy-finance/cop26_en.pdf.
10. Wilkinson D., Benson D., Jordan A. J. Green Budgeting. Innovation in Environmental Policy? Integrating the Environment for Sustainability. Edward Elgar Publishing Ltd, 2008. P. 70–92. URL: doi.org/10.4337/9781848445062.00016.
11. “Зелене” бюджетування міського розвитку / ДУ “Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України”. 2020. 7 верес. URL: ecos.kiev.ua/news/view/968.
12. Petrie M. The Evolution of Green Budgeting. Environmental Governance and Greening Fiscal Policy. Cham : Palgrave Macmillan, 2021. С. 61–108. URL: doi.org/10.1007/978-3-030-83796-9_4.
13. Climate budget tagging: Amplifying sub-national government’s role in climate planning and financing in Indonesia / Z. Z. Mutiara, D. Krishnadianty, B. Setiawan, J. T. Haryanto. Climate Change Research, Policy and Actions in Indonesia. Springer Climate, 2021. С. 265–280. URL: doi.org/10.1007/978-3-030-55536-8_13.
14. Schmitz H. Green Transformation: Is There a Fast Track? The Politics of Green Transformations / ed. by I. Scoones, M. Leach, P. Newell. London ; New York : Earthscan, 2015. URL: www.ids.ac.uk/download.php?file=files/dmfile/Schmitz2014GreenTransformationIsthereaFastTrack.pdf.
15. Climate Change Budget Tagging: A Review of International Experience. EFI Insight- Governance / International Bank for Reconstruction and Development, The World Bank. Washington, DC : World Bank, 2021. URL: doi.org/10.1596/35174.
16. Climate Change and the EU Budget 2021-2027 : Synthesis Report / M. Runkel, A. Lukács, N. Nurmanbetova et al. 2019. URL: www.euki.de/wp-content/uploads/2019/10/2019_MFF-and-Climate_background-report.pdf.
17. Green budget: France is the 1st country in the world to measure the impact of the State budget on the environment / Ministry of Economy, Finance and Industrial and Digital Sovereignty. 2020. URL: www.economie.gouv.fr/budget-vert-france-1er-pays-mon-de-mesurer-impact-budget-etat-environnement#.
18. Greening Finance: A Roadmap to Sustainable Investing / HM Government. 2021. URL: assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1031805/CCS0821102722-006_Green_Finance_Paper_2021_v6_Web_Accessible.pdf.
19. Zhyber T. Genesis of budgeting at the macro-level. Visnyk Kyi’vs’kogo nacional’nogo torgovel’no-ekonomichnogo universytetu. 2020. No. 6. P. 66–76. URL: doi.org/10.31617/
visnik.knute.2020(134)07.
20. Екологічне маркування / Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України. 2017. URL: mepr.gov.ua/content/ekologichne-markuvannya2.html.
21. Green Budget Tagging: Introductory Guidance & Principles / OECD. Paris : OECD
Publishing, 2021. URL: doi.org/10.1787/fe7bfcc4-en.
22. Lists of green and brown budgetary items: explanatory notes / EU. 2021. URL: ec.europa.eu/in fo/sites/defau lt/f i les/economy-f inance/explanator y_note_ green _ and _brown_lists.pdf.
23. Про бюджетну класифікацію : наказ Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11. URL: zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-11#Text.
24. Climate responsive public financial management framework (PEFA climate) / PEFA. 2020. URL: www.pefa.org/resources/climate-responsive-public-financial-management-framework-pefa-climate-piloting-phase.