Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 3/2023

№ 3/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (3): 55–74
https://doi.org/10.33763/finukr2023.03.055

ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

ШУБАЛИЙ Олександр Михайлович1, ПЕТРУХА Сергій Валерійович2, КОСІНСЬКИЙ Петро Миколайович3, ПЕТРУХА Ніна Миколаївна4

1Луцький національний технічний університет
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9131-1896
2Київський національний університет будівництва і архітектури
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-8859-0724
3Луцький національний технічний університет
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-3254-2379
4Київський національний університет будівництва і архітектури
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-3805-2215


Фінансово-економічне стимулювання розвитку переробної промисловості на основі природно-ресурсного потенціалу регіонів у повоєнний період


Вступ. Фінансово-економічне стимулювання може розглядатись як один із найефективніших способів підтримки вітчизняної переробної промисловості в цілому та відновлення усталених або створення нових ланцюгів генерування доданої вартості в умовах правового режиму воєнного стану. Це актуалізує необхідність поглиблення досліджень предикторів та викликів цього процесу й формування підойм застосування найбільш прийнятних форм та інструментів фінансово-економічного стимулювання, насамперед у регіонах Західної і Центральної України, які наразі фактично є каталізатором відновлення економічного зростання.
Проблематика. Сфера фінансово-економічного стимулювання розвитку переробної промисловості крізь призму поглиблення переробки природних ресурсів у воєнних та повоєнних умовах.
Мета – визначення пріоритетних форм і напрямів фінансово-економічного стимулювання розвитку переробної промисловості за рахунок поглибленої переробки природних ресурсів в Україні у воєнний і повоєнний періоди на основі застосування перспективних форм та інструментів стимулювання, з використанням природно-ресурсного й виробничого потенціалу західних і центральних регіонів України, які зазнали найменших економічних втрат унаслідок російської повномасштабної агресії.
Методи. Використано методи монографічного аналізу, порівняння й аналогій, кореляційно-регресійного, табличного і графічного аналізу та фінансово-економічного синтезу.
Результати. Встановлено тенденції (як довоєнні, так і в умовах правового режиму воєнного стану) до зростання ролі переробної промисловості західних і центральних регіонів, зокрема в контексті реалізації Плану відновлення України від наслідків війни. З огляду на невизначеність темпів повоєнної відбудови таке регулювання доцільно здійснювати в напрямах: 1) удосконалення сформованої до війни системи фінансово-економічного стимулювання з урахуванням досягнутого адаптаційного прогресу його форм та методів до реформи децентралізації у всіх її проявах; 2) пріоритизації стратегічно важливих сфер переробки, котрі мають істотний потенціал подальшого розвитку, спроможні задовольнити негайні потреби сил безпеки і оборони; 3) інтеграції іноземних фінансово-інвестиційних потоків та інноваційних технологій у національну економічну систему задля її розширеного відновлення відповідно до найкращих світових стандартів; 4) удосконалення державної фінансово-кредитної системи підтримки суб’єктів господарювання; 5) упровадження принципів концепту сталого і всеосяжного розвитку та/або відновлення. Доведено, що стимулювання процесів кластеризації в цілому та формування нового для України інституту аграрно-будівельних кластерів зокрема, розвитку індустріально-технологічних парків, передусім у регіонах Західної і Центральної України, сприятиме сталому й всеохоплюючому онтогенезу вітчизняної переробної промисловості. Успішна реалізація цих завдань потребує як ефективної координації відповідних дій з боку держави, територіальних громад, так і активної позиції середнього і великого бізнесу, а також створення сприятливого інвестиційного клімату для залучення зовнішніх інвестицій.
Висновки. До перспективних форм забезпечення прискореного відновлення переробної промисловості від наслідків збройної агресії належать індустріальні парки. При формуванні їх мережі важливо враховувати природно-ресурсний потенціал і традиційну територіальну виробничо-господарську спеціалізацію регіонів нашої країни. Зокрема, в областях Західної і Центральної України, які мають великі площі земель сільсько- і лісогосподарського призначення, багато малих річок, доцільно сприяти створенню спеціалізованих індустріальних парків із розвитку поглибленої переробки у сферах харчової, легкої, деревообробної, лісохімічної промисловості, промисловості будівельних матеріалів, а також формувати сприятливе середовище для розвитку технологій відновлювальної енергетики (біогаз, біодизель, біоетанол, малі гідроелектростанції тощо).

Ключові слова:переробна промисловість, фінансово-економічне стимулювання, економічний інструментарій, центральні та західні регіони України, кластери, індустріальні парки

JEL: G18, L79, O18, R15


Шубалий О. М. Фінансово-економічне стимулювання розвитку переробної промисловості на основі природно-ресурсного потенціалу регіонів у повоєнний період / О. М. Шубалий, С. В. Петруха, П. М. Косінський, Н. М. Петруха // Фінанси України. - 2023. - № 3. - C. 55-74.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 55 - 74) ЗавантажитиЗавантажень : 56
1. За рік війни в більш безпечні регіони релоковано 800 підприємств, - Тетяна Бережна / Міністерство економіки України. 2023. 2 берез. URL: www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=a700c206-722a-4752-b5bb-78a1063ae9db&title=ZaRikViiniVBilsh.
2. Проект Плану відновлення України: проєкт / Національна рада з відновлення України від наслідків війни. 2022. Липень. URL: www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/economic-recovery-and-development.pdf.
3. Проект Плану відновлення України: проєкт . Функціонування фінансової системи, її реформування та розвиток / Національна рада з відновлення України від наслідків війни. 2022. Липень. URL: www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/functioning-of-the-financial-system.pdf.
4. Петруха Н. М., Петруха С. В. Державне регулювання інтегрованих корпоративних об’єднань в умовах структурно-інституціональної та функціональної трансформації сільської економіки: проблеми методології, теорії, соціально-економічної та секторальної політики. Київ : Видавничий дім “Професіонал”, 2020. 496 с.
5. Гасанов С., Петруха С., Петруха Н. Онтогенез теоретичних концепцій інтеграції : [науковий зміст, витоки та сучасна інтерпретація категорії економічної інтеграції]. Економіст. 2015. № 1. С. 15–21. URL: www.datamining.zntu.edu.ua/book_info.pl?id=278565.
6. Гасанов С., Петруха С., Петруха Н. Синопсис мирового опыта построения системы обеспечения продовольственной безопасности. Економіст. 2014. № 10. С. 25─30. URL: books.zntu.edu.ua/book_info.pl?id=272362.
7. Petrukha S. V., Korolenko M. V. Providing security for the institutional environment of the financial system of sustainable use of natural resources and conservation of biodiversity. Theoretical and practical aspects of the development of the European research area. Riga : Baltija Publishing, 2020. P. 172–219. URL: doi.org/10.30525/978-9934-588-53-2-9.
8. Ryzhakova G., Petrukha S., Petrukha N., Krupelnytska O., Hudenko O. Agro-Food Value Added Chains: Methodology, Technique and Architecture. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice. 2022. Vol. 4 (45). Р. 385–395. URL: doi.org/10.55643/fcaptp.4.45.2022.3809.
9. Мельников О. В., Петруха С. В., Петруха Н. М. Економічне відновлення сільських територій: співвідношення фундаментального та прикладного аспектів наукового дослідження. Вчені записки Університету “КРОК”. 2021. № 1 (61). С. 176–193. URL: doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-176-193.
10. Іваницька О. М., Головін Р. Г. Формування системи державного управління реалізацією продукції рослинництва: організаційно-фінансові аспекти. Фінанси України. 2023. № 2. C. 90–102. URL: doi.org/10.33763/finukr2023.02.090.
11. Кушніренко О. М., Гахович Н. Г., Венгер Л. А. Стратегічні сценарії промислового розвитку України та можливості реалізації в умовах невизначеності. Науковий вісник міжнародної асоціації науковців. 2022. Т. 1, № 3. URL: doi.org/10.56197/2786-5827/2022-1-2-1.
12. Шуст О., Варченко О., Крисанов Д. Стійкість продовольчого комплексу україни в умовах посилення економічної турбулентності. Продовольчі ресурси. 2022. Т. 10, № 18. С. 287–301. URL: doi.org/10.31073/foodresources2022-18-28.
13. Стратегія розвитку підприємництва, кооперації та агропромислової інтеграції в умовах воєнного часу та повоєнного відновлення аграрної економіки України / Ю. О. Лупенко, М. Й. Малік, О. Г. Шпикуляк та ін. Київ : ННЦ „ІАЕ”, 2022. 32 с.
14. Sokolovska O., Dziurakh Y., Kristinyak M., Petrukha N., Nazaruk M. The Impact of Military Actions on Food and Labor Security. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. Vol. 22, No. 6. P. 582–588. URL: doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.6.72.
15. Мельникова М. В. Промисловий симбіоз в умовах повоєнного відновлення економіки міста. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 44. URL: doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-106.
16. Промисловість України перед викликами майбутнього: у пошуках відповідей та рішень : кол. моногр. / за ред. Л. В. Дейнеко ; НАН України, ДУ “Ін-т екон. та прогнозув. НАН України”. Київ, 2022. 346 с. URL: ief.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/PromyslovistUkrainy-pered-vyklykavy.pdf.
17. Відновлення та реконструкція повоєнної економіки України : наук. доп. / НАН України, ДУ “Ін-т екон. та прогнозув. НАН України”. Київ, 2022. 305 с. URL: ief.org.ua/wpcontent/uploads/2022/12/Vidnovlennja-ta-reconstrukcsja.
18. Lewis R. World War II Manufacturing and the Postwar Southern Economy. The Journal of Southern History. 2007. Vol. 73, No. 4. P. 837–866. URL: dx.doi.org/10.2307/27649570.
19. Svilokos T., Vojinić P., Tolić M. S. The role of the financial sector in the process of industrialisation in Central and Eastern European countries. Economic Research-Ekonomska Istraživanja. 2019. Vol. 32, Iss. 1. P. 384–402. URL: doi.org/10.1080/1331677X.2018.1523739.
20. Nazir M. R., Tan Y., Nazir M. I. Fiancial innovation and economic growth: Empirical evidence from China, India and Pakistan. International Journal of Finance & Economics. 2021. Vol. 26, Iss. 4. P. 6036–6059. URL: doi.org/10.1002/ijfe.2107.
21. Hogan M. J. The Marshall Plan. America, Britain and the Reconstruction of Western Europe, 1947-1952. Cambridge University Press, 1987. 482 p. URL: doi.org/10.1017/CBO9780511583728.
22. Evaluation of the PHARE “Essential Aid programme” for Bosnia and Herzegovina / European Commission. 1998. July 31. URL: reliefweb.int/report/bosnia-and-herzegovina/evaluation-phare-essential-aid-programme-bosnia-and-herzegovina.
23. Arnold M., Elwan A. E., Kreimer A. I., Muscat R. J. Bosnia and Herzegovina - Post-conflict reconstruction. 2020. URL: documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/148931468201253246/bosnia-and-herzegovina-post-conflict-reconstruction.
24. Івченко Р. Заступник голови комітету ВРУ з питань економічного розвитку Дмитро Кисилевський: “Завдання держави — за десять років досягти 20% частки переробної промисловості у ВВП”. Дзеркало тижня. Україна. 2022. 26 груд. URL: zn.ua/ukr/macrolevel/zastupnik-holovi-parlamentskoho-komitetu-z-pitan-ekonomichnoho-rozvitku-dmitro-kisilevskij-zavdannja-derzhavi-za-desjat-rokiv-dosjahti-20-vidsotkovoji-chastki-pererobnoji-promislovosti-u-vvp.html.
25. Релокація бізнесу на Волинь: показники бажають кращого. Волинь online. 2022. 20 лип. URL: volynonline.com/relokacziya-biznesu-na-volyn-pokaznyky-bazhayut-krashhogo/.
26. Державна служба статистики України. URL: www.ukrstat.gov.ua/.
27. Головне управління статистики у Волинській області. URL: www.lutsk.ukrstat.gov.ua/.
28. Стратегія розвитку Волинської області на період до 2027 року / Волинська обласна державна адміністрація. 2020. URL: voladm.gov.ua/article/strategiya-rozvitku-volinskoyi-oblasti-na-period-do-2027-roku//.
29. Open Budget. URL: openbudget.gov.ua/.
30. OECD Economic Surveys: Germany 2023 / OECD. Paris : OECD Publishing, 2023. URL: doi.org/10.1787/9642a3f5-en.
31. Про індустріальні парки : закон України від 21.06.2012 № 5018-VI. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/5018-17#Text.
32. Інформація про індустріальні парки, включені до реєстру індустріальних (промислових) парків та виключені з нього / Міністерство економіки України. 2023. URL: www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=336993e7-8713-43da-8de6-ce4c5d003bfa&title=InformatsiiaProIndustrialniParki-VkliucheniDoRestruIndustrialnikh-promislovikh-ParkivTaVikliucheniZNogo.
33. Індустріальні парки в Україні - 2022 рік / Міністерство економіки України. 2022. URL: www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=47454ed4-b60a-4f37-bb77-b7f3127742f8&title=IndustrialniParkiVUkraini2022-Rik.
34. Про Державний бюджет України на 2022 рік : закон України від 02.12.2021 № 1928-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1928-20#Text.
35. Про схвалення Стратегії розвитку індустріальних парків на 2023–2030 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 № 176-р. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/176-2023-%D1%80#Text.
36. Cluster Development Guide. A Practitioners Guide for Cluster Policy, Strategy and Implementation / GIZ. URL: www.giz.de/en/downloads/giz2021-en-cluster-development-guide.pdf.
37. Індустріальні парки спростять релокацію промислових підприємств під час війни і прискорять відновлення економіки після перемоги – Дмитро Кисилевський. Дзеркало тижня. Україна. 2022. 21 черв. URL: zn.ua/ukr/ECONOMICS/industrialni-parki-sprostjat-relokatsiju-promislovikh-pidprijemstv-pid-chas-vijni-i-priskorjat-vidnovlennja-ekonomiki-pislja-peremohi-dmitro-kisilevskij.html.
38. Воронцов І. Індустріальні парки — гроші під ногами. Дзеркало тижня. Україна. 2021. 13 лип. URL: zn.ua/ukr/macrolevel/industrialni-parki-hroshi-pid-nohami.html.