Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 4/2023

№ 4/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (4): 7–35
https://doi.org/10.33763/finukr2023.04.007

ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА

СОКОЛОВСЬКА Алла Михайлівна1, РАЙНОВА Лариса Борисівна2

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1022-8215
2ДННУ "Академія фінансового управління"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-8275-3094


Сценарії реформування ПДФО в контексті зменшення нерівності доходів в Україні


Вступ. Загострення проблеми нерівності та бідності в умовах повномасштабної війни росії проти України визначає надання її пом’якшенню пріоритетного значення в період післявоєнної відбудови. При цьому забезпечення в період після припинення чи скасування воєнного стану зменшення нерівності доходів передбачається досягти, використовуючи перерозподільну роль податків, передусім податку на доходи фізичних осіб (ПДФО).
Постановка проблеми. Хоч одним з основних інструментів зниження нерівності вважається прогресивний податок на доходи, підвищити прогресивність оподаткування також може пропорційний ПДФО завдяки добре сконструйованому механізму звільненої від оподаткування суми.
Метою є аналіз стану виконання ПДФО в Україні функції зменшення нерівності доходів та визначення шляхів підвищення його перерозподільних властивостей.
Методи. Перерозподільні властивості ПДФО досліджувалися шляхом визначення впливу податкової соціальної пільги до і після її реформування на податкове навантаження на різні рівні доходів, яке розраховувалося на основі ефективних ставок ПДФО. Оцінку фіскальних наслідків запропонованих реформ здійснено з використанням інформації Пенсійного фонду України про кількість осіб, котрі отримують заробітну плату в певному діапазоні доходів.
Результати. Встановлено, що пропорційний ПДФО в Україні не виконує функцію зменшення нерівності доходів через наявні обмеження права на застосування податкової соціальної пільги, якою не можуть скористатися навіть одержувачі мінімальної заробітної плати. Зазначене породжує проблему високого податкового навантаження на осіб з низьким рівнем доходів. З метою підвищення впливу податку на перерозподіл доходів обґрунтовано доцільність запровадження в Україні диференційованої податкової соціальної пільги для платника податку, а також податкової соціальної пільги для утриманців (дружини/чоловіка та дітей). Розглянуто й інший варіант підвищення прогресії в оподаткуванні доходів фізичних осіб – введення малопрогресивної/прогресивної моделі податку в поєднанні з існуючою, а також диференційованою податковою соціальною пільгою.
Висновки. Здійснено оцінку впливу запропонованих реформ ПДФО на податкове навантаження на різні рівні доходів, а також їхніх фіскальних наслідків. Обґрунтовано можливі ризики, а також порядок реформування податку.

Ключові слова:нерівність доходів, пропорційний податок на доходи, прогресивний податок на доходи, диференційована податкова соціальна пільга, ефективні ставки податку

JEL: H21, H24, I31, I32


Соколовська А. М. Сценарії реформування ПДФО в контексті зменшення нерівності доходів в Україні / А. М. Соколовська, Л. Б. Райнова // Фінанси України. - 2023. - № 4. - C. 7-35.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 7 - 35) ЗавантажитиЗавантажень : 46
1. Bourguignon F. World changes in inequality: an overview of facts, causes, consequences and policies. CESifo Economic Studies. 2018. Vol. 64, Iss. 3. Р. 345–370. URL: doi.org/10.1093/cesifo/ifx028.
2. Tax Policies in the European Union. 2018 Survey / European Commission. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2018. URL: taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2020-05/2018-tax-survey-report.pdf.
3. Як змінювався рівень бідності в Україні. Слово і діло. 2023. URL: www.slovoidilo.ua/2023/05/04/infografika/ekonomika/yak-zminyuvavsya-riven-bidnosti-ukrayini.
4. Joumard I., Pisu M., Bloch D. Tackling income inequality: The role of taxes and transfers. OECD Journal: Economic Studies. 2012. Vol. 2012/1. URL: doi.org/10.1787/eco_studies-2012-5k95xd6l65lt.
5. Akgun O., Cournède B., Fournier J. The effects of the tax mix on inequality and growth. OECD Economics Department Working Papers. 2017. No. 1447. URL: doi.org/10.1787/c57eaa14-en.
6. Doumbia D., Kinda T. Reallocating public spending to reduce income inequality: can it work? IMF Working Paper. 2019. Iss. 188. URL: doi.org/10.5089/9781513511863.001.
7. Wildowicz-Szumarska A. Is redistributive policy of EU welfare state effective in tackling income inequality? A panel data analysis. Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy. 2022. Vol. 17, No. 1. Р. 81–101. URL: doi.org/10.24136/eq.2022.004.
8. Causa O., Hermansen M. Income redistribution through taxes and transfers across OECD countries. OECD Economics Department Working Papers. 2017. No. 1453. URL: doi.org/10.1787/bc7569c6-en.
9. Cantante F. Four profiles of inequality and tax redistribution in Europe. Humanities and social sciences communications. 2020. Vol. 7, Iss. 33. URL: doi.org/10.1057/s41599-020-0514-4.
10. Inequality and poverty across generations in the European Union / T. Chen, J. J. Hallaert, A. Pitt et al. IMF Staff Discussion Notes. 2018. SDN/18/01. URL: doi.org/10.2139/ssrn.3127781.
11. Kotler P. Tools to Reduce Income and Wealth Inequality. URL: www.wicked7.org/12-tools-to-reduce-income-and-wealth-inequality/.
12. Annual report on taxation 2022: tax policies in the European Union / European Commission, Directorate-General for Taxation and Customs Union. Publications Office of the European Union, 2022. URL: data.europa.eu/doi/10.2778/64681.
13. Б’юкенен Дж. М., Масгрейв Р. А. Суспільні фінанси і суспільний вибір: Два протилежних бачення держави : пер. з англ. Київ : КМ Академія, 2004. 175 с.
14. Inchauste G., Karver J. Fiscal Redistribution in the European Union Background to “Growing United: Upgrading Europe’s Convergence Machine : World Bank report on the European Union. 2017. URL: thedocs.worldbank.org/en/doc/632981520461235859-0080022018/original/EUIGReportFiscalRedistribution.pdf.
15. Kovács B. Flat-rate personal income tax in Lithuania, Romania and Hungary: A revolutionary policy idea without revolutionary outcomes. Journal of European Social Policy. 2022. Vol. 32, Iss. 1. Р. 60–74. URL: doi.org/10.1177/09589287211035707.
16. Król A., Myck M., Trzciński K. Poland (PL) 2019–2022 : Country Report / EUROMOD version 15.0+. EUROMOD – Tax-benefit microsimulation model for the European Union. 2022. December. URL: euromod-web.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-01/Y13_CR_PL_Final.pdf.
17. Державна служба статистики України. URL: www.ukrstat.gov.ua/.
18. Інформаційна система “ЛІГА: ЗАКОН”. URL: ips.ligazakon.net/.
19. Соколовська А. М., Райнова Л. Б. Вплив податків на нерівність доходів в Україні. Фінанси України. 2019. № 7. С. 72–91. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.07.072.
20. EUROMOD 2019–2022 : Country Reports. Version 15.0.+. 2022. December. URL: euromod-web.jrc.ec.europa.eu/resources/country-reports/latest.
21. Tax in Europe Database / European Commission. URL: ec.europa.eu/taxation_customs/tedb/taxSearch.html.
22. Worldwide Personal Tax and Immigration Guide 2022-23 / Ernst & Young. 2023. February. URL: assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_gl/topics/tax/tax-guides/2023/ey-personal-tax-immigration-guide-10-mar-2023-update.pdf?download.
23. Noteikumi par neapliekamā minimuma un nodokļa atvieglojuma apmēru iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanai : Ministru kabineta noteikumi Nr. 676. Rīgā 2017. gada 14. novembrī (prot. Nr. 57 11. §). URL: likumi.lv/ta/id/295500-noteikumi-par-neapliekama-minimuma-un-nodokla-atvieglojuma-apmeru-iedzivotaju-ienakuma-nodokla-aprekinasanai.
24. Звіт про роботу та виконання бюджету Пенсійного фонду України у 2022 році. URL: www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit2022/ZVIT%20PFU%202022.pdf.
25. Schneider F., Asllani А. Taxation of the Informal Economy in the EU / European Parliament. 2022. URL: www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2022/734007/IPOL_STU(2022)734007_EN.pdf.