Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 12/2022

№ 12/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (12): 74–86
https://doi.org/10.33763/finukr2022.12.074

ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

ШУБАЛИЙ Олександр Михайлович1, ПЕТРУХА Сергій Валерійович2, КОСІНСЬКИЙ Петро Миколайович3

1Луцький національний технічний університет
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9131-1896
2Київський національний університет будівництва і архітектури
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-8859-0724
3Луцький національний технічний університет
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-3254-2379


Фінансово-економічне стимулювання сталого розвитку переробних підприємств у воєнних та повоєнних умовах


Вступ. Швидкість відновлення економіки України у воєнних чи повоєнних умовах залежатиме як від масштабів залучення фінансових ресурсів, так і від ефективності їх освоєння, зокрема для забезпечення раціонального та комплексного використання наявного природно-ресурсного й виробничого потенціалу з метою організації та прискорення процесу створення нових доданих вартостей у контексті дотримання національних пріоритетів сталого розвитку до 2030 р.
Проблематика. Сфера фінансово-економічного стимулювання сталого розвитку переробних підприємств в Україні у воєнних та повоєнних умовах.
Мета – визначення пріоритетів та обґрунтування пропозицій щодо формування набору дієвих інструментів фінансово-економічного стимулювання сталого розвитку переробних підприємств, які використовують місцеву природну сировину, з урахуванням їхньої галузевої специфіки у воєнних чи повоєнних умовах.
Методи. Використано методи монографічного аналізу, порівняння й аналогій, табличного і графічного аналізу та економічного синтезу.
Результати. Запропоновано диференційовано використовувати набори інструментів фіскального, фінансово-кредитного, бюджетного, митного, інституціонально-правового стимулювання для забезпечення сприятливих умов усім учасникам екосистем, пов’язаних зі сферою переробки природної сировини, з метою розширення виробництв на основі створення нових ланцюгів доданих вартостей, що дасть змогу отримати додатковий синергетичний ефект на локальному, регіональному та національному рівнях. Наразі немає універсального інструментарію фінансово-економічного стимулювання розвитку виробництв із поглибленої переробки природних ресурсів, який можна застосовувати в усіх галузях переробної промисловості та енергетики. Для певних галузей економіки, зокрема біоенергетики, доцільно розробити специфічні інструменти заохочення прискореного зростання. Стимулювання збільшення ланцюгів доданої вартості варто реалізовувати з урахуванням національних пріоритетів, котрі охоплюють усі 17 Цілей сталого розвитку до 2030 р. Це допоможе відбудувати, модернізувати та створити нові переробні виробництва, які відповідатимуть принципам енергоефективності, екобезпечності, ресурсоекономності, доступності для споживачів тощо.
Висновки. Україна у воєнних та повоєнних умовах повинна максимально захистити інтереси та створити сприятливі умови для розширення діяльності та сталого розвитку власних переробних підприємств в усіх стратегічних галузях економіки, аби максимізувати соціо-еколого-економічні ефекти від залучення зовнішніх і внутрішніх фінансових ресурсів, що також допоможе суттєво прискорити процес євроінтеграції.

Ключові слова:фінансово-економічне регулювання, фінансові ресурси, поглиблена переробка, додана вартість, переробні підприємства, сталий розвиток, відбудова України

JEL: L52, L69, O25, Q57


Шубалий О. М. Фінансово-економічне стимулювання сталого розвитку переробних підприємств у воєнних та повоєнних умовах / О. М. Шубалий, С. В. Петруха, П. М. Косінський // Фінанси України. - 2022. - № 12. - C. 74-86.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 74 - 86) ЗавантажитиЗавантажень : 82
1. Траєкторія сталого розвитку України до 2030 року: проблеми та пріоритети : національна доповідь / за наук. ред. М. А. Хвесика. Київ : ДУ ІЕПСР НАН України, 2021. 1091 с.
2. Карлін М., Проць Н. Проблеми та необхідність “зеленого фінансування” у повоєнний період відбудови економіки України. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2022. № 3 (31). С. 29–36. URL: doi.org/10.29038/2786-4618-2022-03-29-36.
3. Галасюк В. Що допоможе відновити Україну. NV Бізнес. 2022. 14 черв. URL: biz.nv.ua/ukr/experts/yak-vidnoviti-krajinu-plan-marshalla-dlya-ukrajini-50248935.html.
4. Iefymenko T. Sustainable development of Ukrainian fiscal system as a security factor. Eurasia: Security Journal. Harvard Kennedy School. 2015. P. 26–29. URL: finukr.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/Iefymenko_Eurasia_2015.pdf.
5. Гасанов С. С., Петруха С. В. Theoretical essence of state support for agriculture in the state regulation system of agrarian sector. Економіст. 2014. № 7. С. 16–17.
6. Бахур Н. В. Інструменти фінансового стимулювання розвитку регіонів та громад при децентралізації. Ефективна економіка. 2020. № 9. URL: doi.org/10.32702/2307-2105-2020.9.62.
7. Lewarne S., Snelbecker D. Economic Governance in War Torn Economies: Lessons Learned from the Marshall Plan to the Reconstruction of Iraq. 2004. URL: www.oecd.org/derec/unitedstates/36144028.pdf.
8. Xinxin Mа, ‎Cheng Tang. Growth Mechanisms and Sustainable Development of the Chinese Economy: Comparison with Japanese Experiences. Springer Nature, 2022. URL: doi.org/10.1007/978-981-19-3858-0.
9. The Impact of Financial Sector Development and Sophistication on Sustainable Economic Growth / C. V. Paun, R. C. Musetescu, V. M. Topan, D. C. Danuletiu. Sustainability. 2019. Vol. 11, Iss. 6. URL: doi.org/10.3390/su11061713.
10. Степанюк Є. Гроші – є. Де шукати ресурси для відновлення економіки. Економічна правда. 2022. 28 листоп. URL: www.epravda.com.ua/columns/2022/11/28/694344/.
11. Галасюк В. Реіндустріалізація має стати одним з головних завдань під час відновлення економіки України. Uaprom.info. 2022. 27 трав. URL: uaprom.info/news/184470-reindustrializaciya-maye-stati-z-golovnih-zavdan-pid-chas-vidnovlennya-ekonomiki-ukrayini-galasyuk.html.
12. 12. Petrukha S., Stakhov B., Petrukha N. Ukraine’s public finance: denerminants, institutional transformation and directions in development of budgetary regulation. Pandemic economic crisis: challenges to society. Sofia, Bulgaria : VUZF Publishing House “St. Grigorii Bogoslov”, 2020. P. 271–301.
13. Сагайдак Ю., Харченко Т. Формування “зеленої” моделі післявоєнного відновлення економіки України. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2022. № 1 (91). С. 33–38.
14. Shubalyi O., Korolenko М., Kosinskyi Р. Improvement of forms and methods of financial-economic stimulation in the field of natural resources. Наукові праці НДФІ. 2019. № 3 (88). C. 51–65. URL: doi.org/10.33763/npndfi2019.03.051.
15. Єфименко Т. І. Майнове оподаткування: контекст фіскальної децентралізації в Україні. Фінанси України. 2022. № 1. C. 27–49. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.01.027.
16. Шубалий О. М., Короленко М. В., Косінський П. М. Економічне стимулювання поглибленої переробки біомаси в регіоні в контексті імплементації концепції “зеленої економіки”. Наукові праці НДФІ. 2019. № 2 (87). C. 110–124. URL: doi.org/10.33763/npndfi2019.02.110.
17. Шубалий О. М., Косінський П. М., Гриник І. С. (2021). Фінансове забезпечення сталого розвитку регіону. Evropský časopis ekonomiky a management, Vol. 7, Issue 1. P. 71–80. URL: 10.46340/eujem.2021.7.1.10.
18. Мойсеєнко І., Сулієвіч О., Уцекляш-Єж П. Сталий розвиток України на основі політики європейського партнерства. Scientific Collection “InterConf+”. 2022. № 21 (109). С. 61–72. URL: doi.org/10.51582/interconf.19-20.05.2022.007.
19. Пасінович І. І., Сич О. А. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності банків в Україні в контексті сталого розвитку. Інтелект ХХІ. 2022. № 2. С. 43–50. URL: doi.org/10.32782/2415-8801/2022-2.9.
20. Шкварчук Л. О., Слав’юк Р. А. Інформаційне забезпечення сталого фінансування. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 11 (13). С. 229–240. URL: doi.org/10.52058/2786-5274-2022-11(13)-229-240.
21. Агропродовольчі ланцюги доданої вартості: методологія, техніка та архітектура / Г. Рижакова, С. Петруха, Н. Петруха та ін. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2022. № 4 (45). С. 385–395. URL: doi.org/10.55643/fcaptp.4.45.2022.3809.
22. Петруха Н. М., Петруха С. В. Державне регулювання інтегрованих корпоративних об’єднань в умовах структурно-інституціональної та функціональної трансформації сільської економіки: проблеми методології, теорії, соціально-економічної та секторальної політики : монографія. Київ : Професіонал, 2020. 496 с. + 1 електрон. опт. диск.
23. Буряченко А. Є., Філімошкіна І. О. Фіскальна децентралізація та фінансова спроможність місцевого самоврядування в Україні. Фінанси України. 2018. № 5. C. 56–68. URL: finukr.org.ua/?page_id=723&aid=4516..
24. Охріменко О., Попов Р. Повоєнна відбудова України: потенціал та стратегія перетворень. Економіка та суспільство. 2022. № 45. URL: doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-7.
25. Проект Плану відновлення України : Матеріали робочої групи “Функціонування фінансової системи, її реформування та розвиток” / Національна рада з відновлення України від наслідків війни. Київ, 2022. 381 с.